Untuk Menderma

Ma’had Ehya Essunnah Al-Muhammadiah Sadau معهد إحياء السنة المحمدية سداو Bank Islam Malaysia Berhad ( 98127-X ) بنك اسلام ماليزيا برحد Account No : 02-039-01-004205-8 : رقم حساب

Monday, August 9, 2010

SEJARAH RINGKAS DAN RANCANGAN BARU PEMBINAANNYA

مشروع بناء
معهد إحياء السنة المحمدية سداو

سونجكلا - جنوب - تايلاند



SEJARAH RINGKAS DAN RANCANGAN BARU PEMBINAANNYA
SAMAKISAST WITTAYA SCHOOL

M.5 T. SAMNAKKHAM A. SADAO CH.SONGKHLA 90320
S. THAILAND Tel.: TH. 0-7430-1206
HP. 08-9738-3963
E-mail : ehya_essunah@hotmail.com
ehyaelsunnah@gmail.com
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي رسوله الأمين وعلى أله وصحبه أجمعين



Pada tahun 2006 telah selesai membina bangunan sekolah tiga tingkat dan Masjid Annuur

Maka di saat itu syiaar sekolah atau Pondok Prutiu semakin hari semakin cemerlang di kalangan umat Islam di Daerah Sadao dan Wilayah Songkhla serta juga wilayah berdekatan dengannya menghantar anak-anak mereka ke sekolah ini .

Dengan kecemerlangan ini maka pelajar putera-puteri bertambah di setiap tahun supaya dapat mempelajari ilmu agama dan akademik

Setelah sekolah mendapat sambutan baik di kalangan umat Islam maka terpaksalah Ahli Jawatankuasa sekolah membuat keputusan untuk membina lagi sebuah sekolah tiga tingkat sebanyak 18 bilik dengan anggaran belanjawan lebih kurang RM1,200,000 (Ringgit Malaysia : Satu Juta Dua Ratus Ribu Sahaja.)

Seruan kami kepada Ahlul khairi dan Muhsiniin supaya dapat memberi sumbangan segera untuk membina bangunan sekolah tersebut agar dapat memenuhi permintaan umat Islam supaya anak-anak dapat belajar ilmu agama dan akademik bersama-sama di sekolah kami ini

والسلام على من اتبع الهدى

…………………………………….

(Yahya Yunu Bin Hasan)
Mudir Maahad Ehya Essunnah Almuhammadiyah-Sadau

RANCANGAN PEMBINAAN
MAA'HAD EHYA ESSUNNAH EL-MUHAMMADIAH SADAO.

MUQQADIMAH

Sekolah ini terletak di Daerah Sadao Wilayah Songkhla, Selatan Thailand yang mana jarak lebih kurang 50 kilometer dengan Hadyai dan berjarak 6 kilometer dari Bukit Kayu Hitam yang merupakan kawasan sempadan Thailand dan Malaysia dengan mengunakan kawasan pembangunan Sekolah seluas 13 ekar tanah sukatan Thai yang di wakafkan oleh penduduk Muslim / Muslimat di sekitar Daerah tersebut .

SEJARAH ( RINGKAS )

Memandangkan kepada keperluan pendidikan Agama di kawasan ini, maka telah diadakan persidangan umum yang di sertai oleh Alim Ulama tempatan pada tarikh 14 Sya’ban 1407 Hijrah bersamaan 12 April 1987 Masihi. Berikutan dengan persidangan tersebut, maka tertubuhlah sebuah sekolah Agama yang bernama “ MA’HAD EHYA ES-SUNNAH EL-MUHAMMADIAH SADAU ” yang memulakan peranan aktiviti mengajar pada 15 Sya’ban 1408 Hijrah yang mana hari pembukaannya dihadiri oleh Tuan Hj.Abdul Aziz Pitakumpul bin Ismael selaku yang di Pertua Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla dan juga di hadiri oleh Ustaz Marwan Samaun selaku Timbalan Syaikhul Islam Thailand ( dari Bangkok )

PENGENALAN RINGKAS

1. NAMA

MA’HAD EHYA ES-SUNNAH EL-MUHAMMADIAH SADAU Dengan nama bahasa Thai SAMAKISAST WITTAYA SCHOOL

2. ALAMAT

39/1 Kampong Peru tiau, Tempat 5,Mukim Samnakkham, Daerah Sadao,Wilayah Songkhla 90320

Tel. : TH. 0-7430-1206 HP. 08-9738-3963
E-mail : ehya_essunah@hotmail.com ehyaelsunnah@gmail.com
Blog : http://ehyaelsunnah.blogspot.com/

3. OBJEKTIF

i. Menyampaikan ajaran yang sejajar dengan kitab Allah dan Sunnah Rasulullah ( s.a.w.)
ii. Mendidik individu umat Islam ke arah keperibadian Islam yang luhur mengikut adab dan akhlak yang sempurna
iii.Memberi kefahaman Islam kepada muda-mudi umat Islam serta menghidupkan ilmunya,  aqidahnya dan  kemajuannya.
iv. Memberi latihan kepada pemuda-pemudi supaya hidup secara Islam yang tulin dan membangun masyarakat Islam
v. Menyeru kepada Agama Allah dengan menyebarkan dan beramal dengan segala hukumnya dan berusaha meninggikan kalimahNya.

RANCANGAN BARU PEMBINAAN SEKOLAH

Pada tarikh 15hb September 1999, sekolah ini telah mendapat lesen rasmi dari Kerajaan Thailand. Nombor lesen SK.5/2542 untuk membuka sekolah akademik.

Maka pihak sekolah dapat mengajar pelajaran Akademik dan Agama dalam masa yang sama. Sambutan baik diterima dari pihak Ibu-bapa dengan menghantar Anak – anak mereka untuk belajar di sini .

Oleh yang demikian, pihak sekolah merasakan sangat perlu untuk menambah satu lagi bangunan sekolah baru tiga (3) tingkat kerana bangunan sekolah yang sedia ada tidak mencukupi keperluan pelajar lelaki dan wanita.

Dengan ini pihak Ahli Jawatankuasa sekolah telah membuat keputusan membina sebuah lagi bangunan sekolah tiga tingkat 18 bilik darjah yang mana akan menelan belanja lebih kurang RM1,200,000 (Ringgit Malaysia : Satu Juta Dua Ratus Ribu Sahaja)

SERUAN KAMI

Seruan kami kepada ahli kebajikan dan penderma juga badan kebajikan Islam supaya memberi sumbangan dalam pelbagai bentuk demi menjayakan rancangan tersebut. Pihak kami juga bersedia menyambut kedatangan pihak tertentu yang berhasrat untuk membuat kajian dan persetujuan bagi membantu menjayakan rancangan tersebut.

Terlebih dahulu kami ucapkan ribuan terima kasih kedatangan tuan puan.

Wassalam


…………………….………………………..
( Hj. Yahya Yunu Bin Hasan )
Mudir Dan Yang DiPertua Ahli Jawatankuasa

No comments:

Post a Comment